کمپین تبلیغاتی دیجیتال
شاید در نگاه اول تبلیغ در فضای مجازی، سادهتر از سایر انواع تبلیغات به نظر برسد ولی این روش تبلیغاتی نیز الزامات و شرایط مخصوص خود را دارد و موفقیت در آن نیازمند شناخت ، تجربه و رعایت آداب و شرایط آن است. اگر چارچوب و محتوای مناسبی برای ایجاد کمپین تبلیغاتی دیجیتال خود تدوین و تعیین کنید و طبق برنامه و با نظم پیش بروید، میتوانید به هدف مورد نظر و حتی به هدفی فراتر از آن دست پیدا کنید.
این مقاله الگویی برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال به شما ارائه می کند تا یک کمپین دیجیتال را گام به گام از طراحی تا اجرا و ارزیابی به خوبی طی کرده و به نتایج مورد نظر خود برسید.
مراحل طـراحی یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال
۱-تعیین هدف کمپین
تعین هدف اولین اقدام برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی است. اهداف تبلیغاتی بخشی از اهداف بازاریابی هستند که بر مبنای تصمیمات قبلی در مورد بازار هدف، جایگاه در بازار، برند و… مشخص میشوند. هدف یا اهداف مورد نظر در یک کمپین تبلیغاتی باید از قبل مستند و مشخص شوند.
برخی از اهداف قابل دستیابی در یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال شامل افزایش فروش ، افزایش بازدید از وبسایت ، جمع آوری اطلاعات جامعه هدف ، معرفی و افزایش آگاهی از برند ، ارتقای رتبه یا بهینهسازی موتورهای جستجو با استفاده از سئو (seo)، تکرار خرید مشتری قبلی و تقویت رضایت او و… است. این که بلندپرواز باشید خوب است ولی برای اجرای یک کمپین موفق توصیه می شود یک یا حد اکثر دو هدف را با توجه به اولویتهای از پیش تععین شده ی کسب و کار خود در نظر بگیرید؛ دنبال کردن همزمان اهداف مختلف معمولا نتیجهای در بر نخواهد داشت.
هدف شما بایستی قابل سنجش و ارزیابی باشد تا در پایان کمپین بتوانید اثربخشی اقدامات خود را ارزیابی کنید. مثلاً اگر افزایش فروش را به عنوان هدف در نظر گرفتهاید، بایستی میزان این افزایش فروش را در بازه زمانی کمپین مشخص کرده باشید. همچنین هدف کمپین تبلیغاتی میبایست ناظر بر اهداف و فعالیتهای بازاریابی رقیبان باشد تا بتوانید جایگاه مناسبی در بازار رقابتی پیدا کنید.
۲- شناخت مخاطب کمپین
کمپین تبلیغاتی شما ممکن است کل بازار را مخاطب قرار بدهد یا فقط بخشی از مشتریان را مورد هدف قرار دهد. مهم این است که شما مخاطبان هدف را به درستی برای خود تعریف کرده و دو موضوع اساسی را در مورد آنان بدانید:
۱- مخاطبان و مشتریان با استفاده از محصولات یا خدمات شما کدام نیاز خود را می توانند رفع کنند؟ چه نکات و ویژگی هایی برای آنها مهم و اساسی است؟ چگونه می توانید اعتماد او را به دست آورده و توجه او را جلب کنید؟
۲- مخاطب کمپین را در کدام فضای دیجیتال میتوانید پیدا کنید؟ در کجا میتوانید پیامتان را به شکل مؤثری به او برسانید؟
برای یافتن پاسخ این سؤالات لازم است تحقیقات اولیه انجام دهید. میتوانید از مشتریان فعلی خود پرس و جو کنید و اگر نیاز به تحقیقات گسترده وجود دارد، از یک شرکت تحقیقاتی کمک بگیرید تا شناخت دقیقتری نسبت به مخاطب هدف پیدا کنید.
۳- تعریف پیام کمپین
میتوانید بعد از مشخص شدن هدف تبلیغ و شناخت مخاطب خود ، پیام کمپین را تعریف و مشخص کنید. این پیام مشخص میکند که کمپین تبلیغاتی قرار است چه موضوعی را به مخاطب اعلام کند؛ کدام ویژگی از خدمات شما را برجسته کند و یا چه تصویری از برند شما به نمایش بگذارد. پیام کمپین به طراحی گرافیکی و محتوای تبلیغ متنی که خود از موضاعات مهم کمپین ما هستند جهت میدهد.
۴- تعیین بودجه
برای تعیین بودجه کمپین دو روش عمومی و همگانی وجود دارد: اول، تعیین کردن بودجه کلی خود از ابتدا و یافتن بهترین روش برای درست هزینه کردن آن؛ دوم، تعیین اهداف و طراحی کمپینی که بتواند کسب و کار را به آن هدف برساند و تخمین هزینههای آن.
در روش اول که عموما در شرکتهای بزرگ و با بودجههای مصوب و تعیین شده سالیانه مورد توجه است، بودجههای مشخصی برای تبلیغات و برندینگ از قبل تعیین شده است و وظیفه مدیر تبلیغات این است که کارایی و تأثیر کمپین را بر اساس صرف بودجه به شکل مناسب و مؤثر تضمین کند.
در روش دوم، معمولاً اهداف مشخص میشوند. سپس کمپینهایی مشخص شده و در مقیاس کوچک، به صورت آزمایشی اجرا میشوند. بعد از اجرای آزمایشی، این کمپینها مورد سنجش قرار خواهند گرفت و مشخص میشود که برای رسیدن به اهداف تعیین شده، چه میزان بودجه نیاز است یا اگر چه میزان بودجه تأمین شود، میتوان به چه اهدافی دست یافت.
۵) انتخاب رسانه تبلیغاتی
انتخاب رسانه تبلیغاتی تابع بودجه کمپین است. با در نظر گرفتن این نکته و طبق شناختی که از مخاطبان به دست آوردهاید، میتوانید رسانهای را انتخاب کنید که پیام شما را به بهترین شکل ممکن به مخاطب برساند. انتخاب رسانه تبلیغاتی باید با توجه به ویژگیهای مخاطب هدفمند شده باشد.
انواع استراتژی هدفمندی تبلیغات دیجیتال شامل موارد زیر میشود:
هدفمندی رفتاری
هدفمندی جمعیتشناختی
هدفمندی سیستمعامل
هدفمندی محتوا
هدفمندی جغرافیایی
دیدگاه
دیدگاهی وارد نشده است.